waar ben ik en wat zijn mijn plannen? - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marthe Kerkwijk - WaarBenJij.nu waar ben ik en wat zijn mijn plannen? - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marthe Kerkwijk - WaarBenJij.nu

waar ben ik en wat zijn mijn plannen?

Door: Marthe

Blijf op de hoogte en volg Marthe

02 Oktober 2009 | Nederland, Amersfoort

Omdat ik niet iedereen even vaak spreek, en het alweer een tijd geleden is dat ik hier verslag deed, zijn er misschien mensen die zich afvragen wat ik aan het doen ben, en welke plannen ik heb voor de nabije toekomst. Ik krijg wel eens mailtjes, krabbels en sms'jes van: "hee, Marthe, waar ben je nu eigenlijk? In Londen, Amersfoort of Cairo?" dus via dit medium zal ik die verwarring eens opklaren.
Ik zal dit doen door de meest voor de hand liggende vragen eens te beantwoorden. Ik zal dus mezelf wel eens even interviewen. Ik weet niet of iemand al eens eerder zo'n staaltje van zelfbevlekking heeft vertoond, maar eens moet iemand de eerste zijn, en tja, het is nu eenmaal een efficiente manier om anderen te informeren.

Q: Waar ben ik nu?
A: Ik ben nu in Amersfoort. Ik woon gewoon weer thuis bij pappie, mammie en Boudewijntje. En de hond en de poes, natuurlijk.

Q: Wat doe ik zoal?
A: Ik studeer weer aan mijn oude vertrouwde universiteitje: de Universiteit van Amsterdam. Daar heb ik in 2008 mijn Bachelordiploma filosofie gehaald, dus nu ben ik begonnen aan mijn master filosofie. Ik specialiseer mij vooral in politieke en culturele filosofie. Ik volg nu bijvoorbeeld vakken over privacy, en over cultureel pluralisme, islam en vrouwen, en over zingeving in de hoogmoderne samenleving. Interessant he? Vind ik ook. In augustus 2010 hoop ik mijn masterdiploma te halen.

Q: Hee, maar ik dacht dat ik naar Londen zou gaan, om daar te studeren met Helmy?
A: Dat was ook het plan, maar de universiteit waar ik mij had aangemeld, bleek erg populair: ik was aanmelding nummer zoveelhonderd, terwijl ze maar enkele tientallen mensen konden plaatsen.

Q: Shit joh. Da's balen. Wat nu?
A: Ik ga het volgend jaar opnieuw proberen. Ik heb dan mijn masterdiploma, dus ik kan dan zonder vertraging instromen in een MPhil/PhD programma. Ik ga mij aan twee of drie universiteiten inschrijven, zodat ik goede kans maak in elk geval aan één te worden aangenomen.

Q: En Helmy dan?
A: Helmy is aangenomen aan de University of Greenwich in Londen. Hij begint daar in januari. Hij is dan in elk geval een stuk dichterbij alvast. Zijn opleiding duurt twee jaar, dus als ik in september naar Londen ga, zijn we nog geruime tijd samen aan het studeren, gezellig.

Q: Hoe ga ik dat betalen? Londen is duur...
A: Er zijn verschillende beurzen waar ik een aanvraag voor kan doen. Echter, om beduidend meer kans te maken, moet ik Cum Laude afstuderen. Dat betekent dat ik minimaal een 8.1 moet halen, gemiddeld. Dus dat is spannend. Ik studeer me dus uit de naad. Ik heb meer dan 40 uur per week alleen al aan huiswerk, plus 9 uur college, plus reistijd naar Amsterdam, plus vier papers en een masterscriptie schrijven... Een masterstudie is wel even andere koek dan het bachelorgeflierefluit dat ik gewend was.
Daarnaast zoek ik nog een baantje, waarmee ik hoop wat te kunnen sparen.

Q: wil dat een beetje lukken?
A: Nog niet zo best, want in tijden van crisis zijn tijdelijke part time krachten niet erg gewild. Bovendien kan ik niet veel meer dan 24 uur per week werken naast mijn full time studie.

Q: hoe lang blijf ik in Londen?
A: een MPhil/PhD programma duurt minimaal drie jaar. Het is wat we in Nederland promoveren noemen. Als ik daarmee klaar ben, heb ik meer dan acht jaar in totaal gestudeerd, en kan ik opscheppen met vier titels achter mijn naam (BA MA MPhil PhD).

Q: haha, leuk hoor, titels verzamelen, maar wat ga ik ermee doen?
A: Als filosoof heb je een beperkt aantal mogelijkheden. Je kunt journalist worden, beleidsmedewerker of docent/onderzoeker aan een universiteit. Ik ga voor dat laatste, want ik wil graag intensief met filosofie bezig zijn en daarover publiceren. Dat vind ik leuk, daar ben ik goed in, dus dat moet ik dan maar gaan doen, vind ik.

Q: waar ga je dat dan doen?
A: In Cairo, is de bedoeling. De American University in Cairo is bijvoorbeeld een universiteit waar een grote filosofiefaculteit is ondergebracht. Ook wordt er filosofie gedoceerd aan de German University en de University of Cairo.
Maar tegen die tijd ben ik dertig en wordt het tevens tijd om aan trouwen en kindertjes te gaan denken. Maar zover is het nog niet, en op dergelijke dingen loop ik liever nog niet vooruit.

Q: heb ik nog reisplannen voor de korte termijn?
A: 14 oktober ga ik een weer weekje naar Cairo. Niet alleen om Helmy weer te zien, natuurlijk, maar ook omdat ik voor mijn paper over cultureel pluralisme, islam en vrouwen veldonderzoek wil gaan doen door met moslimfeministes in Cairo te gaan spreken over individuele vrijheid.

Zo. Jullie zijn weer een beetje op de hoogte. Dan ga ik nu gauw weer aan mijn huiswerk, want ik heb nog heel veel te doen.

• 02 Oktober 2009 - 11:33

Carla:

Leuk dat je ons even op de hoogte houdt zo. Je bent met een andere reis begonnen dan gepland. Ik wens je veel succes.

Veel plezier in Caïro

groetjes van ons.

• 02 Oktober 2009 - 13:35

Eline:

Hey Marthe,

Das duidelijk dan.
    Succes en stiekem ben ik wel een beetje blij dat je hier bent ipv Londen of Cairo :). Maar je weet, we reizen je zo achterna. Sinaii zit nog wel ergens in de planning hoor.
    Wish you all the best,

xx

• 16 Oktober 2009 - 19:20

Je Grote Vriend:

Hoi Marthe,

Zoals ik lees ben je druk bezig je studie, als je tussen het studeren door je jezelf nog verveeld hoor ik het wel, lijkt me leuk.

Groetjes je grote vriend